9.11.2010

Kameraostoksilla

Okei, tämä tapahtui jo aikaa sitten, mutta tarina toimii meille kaikille opetuksena siitä, mikä on loppujen lopuksi myyjän ja asiakkaan välinen suhde ja miten toimii todellinen myynnin ammattilainen!

Elämää ja elektroniikkaa osa 213: Kameraostoksilla VERKKOSHOP.COM "yritysmyynnissä" (yrityksen nimi muutettu, jotta emme aiheuttaisi harmia ja pahaa mieltä kenellekkään. Tarinan liikkeellä eikä henkilöillä ei ole mitään tekemistä totuuden kanssa ja ne ovat fiktiivisiä - paitsi niiltä osilta jotka eivät ole...)
Hyvä myyntimies ei turhaan kartoita asiakkaan tarpeita vaan siirtyy suoraan
clousaamisvaiheeseen, sillä ammattitaitoinen myyjä tietää asiakkan puolesta,
miten homma toimii!
Asiakas saapuu suuren, tietotekniikan myyntiin keskittyneen yrityksen yritysmyyntiin ja hänellä on kainalossaan juuri ostettu 2.600eur videokamera.
-Hyvää päivää! Ostin teiltä juuri äsken tälläisen kameran ja nyt haluaisin tilata toisen samanlaisen.
-Hmm... Hienoa, sanoo myyjä hajamielisenä ja tuijottaa edelleen monitoria nostamatta siitä katsettaan.
-Haluaisin kuitenkin että kamera toimitetaan vasta tammikuussa, mutta voisin maksaa nyt 1.200 euroa etumaksuna ja koska huomasin, että teillä on myös osamaksumahdollisuus, niin kävisikö, että paketoidaan loppusumma puolen vuoden maksusuunnitelmalla, kysyy asiakas toiveikkaana rahanippu kädessään.
-Hhmmm, en nyt oikein tiedä, kiemurtelee myyjä vaivautuneena kuin hänellä olisi ilmavaivoja ja jatkaa, että onhan se nyt vähän hankalaa.
-Hankalaa, ihmettelee asiakas?
-Niin, kävisikö jos esimerkiksi tekisimme 36kk leasing sopimuksen, kysyy myyjä toiveikkaana?
-Eli maksaisin huimaa korkoa 3 vuotta ja sen lisäksi palauttaisin teille kameran kolmen vuoden jälkeen, kysyy asiakas aivan ihmeissään?
-Aivan, juuri näin, hihkaisee myyjä innoissaan siitä, että asiakas on ymmärtänyt tilanteen ilman sen kummempia vaivaannuttavia kysymyksiä ja turhia myyntiponnisteluita.
-Ei, ei käy, sillä käytämme kameroita paljon pidempään kuin sen kolme vuotta, sanoo asiakas yllättäen ajattelematta lainkaan myyjäparan tunteita.
Myyjä miettii kuumeisesti mikä nyt neuvoksi. Onhan tässä nyt tiedossa helppoa kauppaa kun asiakas on kerran tilaamassa. Sanotaan jo myyjän ohjekirjassakin, että clousaa poika clousaa!!!
-Haa! Te tarvitsette luottokortin ja me voisimme hyvinkin tarjota teille meidän omaa Master Cardiamme, hän julistaa tiskin takaa kuin evankelista kiihkossaan!
Asiakas lähes säikähtää myyjän vimmaa ja vetää tuoliaan kauemmaksi, jotta ei saisi kuulakärkikynää silmäänsä, jota myyjä jo tuputtaa sopimuspapereiden kera, jotta allekirjoitus saataisiin heti papereihin.
-Tuota noin, anteeksi nyt vaan kamalasti, mutta kun minulla on jo kaksi luottokorttia enkä tahtoisi enää kolmatta, sanoo asiakas arasti nyt jo selvästi pahoillaan siitä, että vie turhaan myyjän kallistakin kalliimpaa aikaa.
-No, sitten tämä menee vaikeaksi, sanoo myyjä ja kurtistaa kulmiaan.
Salamannopeasti hän vie kuulakärkikynänsä pois asiakkaan lähettyviltä, jotta tämä ei anastaisi sitä. Kyseessä on ilmeisesti köyhä asiakas, koska kyselee osamaksujen perään. Mistä lie sosiaalihuollosta rahat raapinut kasaan käsirahaa varten. Rikkonut vielä hyväkäs lastensa säästöporsaat, jotta summa olisi tarpeeksi iso ja uskottava.
-Eli teille ei kelpaa käteinen raha, joka olisi puolet kauppasummasta ja loput puolen vuoden maksuajalla, kysyy asiakas hiukan vakuuttavammalla äänellä, koska on onnistunut kerämään hiukan rohkeuttaan sillä aikaa, kun myyjän otsalohkon takaa on kuulunut ajatuksen aiheuttama raksutus ja verenpaineen nostattama tykytystä.
-Ei, valitettavasti emme nyt voi auttaa teitä, sanoo myyjä lopulta brittiläisen viileästi ja antaa ymmärtää, että keskustelu on päättynyt.
-No, kiitos ja anteeksi, toteaa asiakas ja poistuu rahoineen yritysmyynnin tiloista ja varoo aiheuttamasta enempää häiriötä ja harmia myyjälle.
Myöhemmin kameran ostaja miettii mielessään, että olipa kohtelias ja ennenkaikkea ammattimainen myyjä - tuosta pojasta tulee vielä jotakin!!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti